خواص و مشخصه شیشه های پیروگلس (piro glass) و تفاوت آن با سایر شیشه ها :

_ شیشه پیروگلس (piro glass) متشکل از اکسیدهای ماندگار جهت مقاومت در برابر گرما در زمان کوتاه و تحمل پذیری در مقابل شوک های حرارتی و مقاومت در برابر سایش، تولید می شود.
یکی دیگر از خواص این نوع شیشه عدم ترکیب و تجزیه شدن آن در حرارت های زیر 110 درجه سانتی گراد ، می باشد و منجر به استحکام آن می شود و شکل منظم مولکولی آن باعث ایجاد سطح صیقلی در شیشه می گردد که از تجمع میکروب ها و ماندگاری آن ها جلوگیری می نماید.
این نوع شیشه به دلیل دارا بودن شرایط خاص از نظر فیزیکی و بهداشتی و سطح صیقلی و استحکام و مقاومت در برابر سایش و خراش و تحمل گرما و شوک حرارتی می تواند در فرآیند استفاده در تولید بطری شیرخوری کودک به لحاظ بهداشتی بودن و دارا بودن کلیه خواص شیشه پیرکس و قیمت مناسب و حفظ سلامت کودک و نوزاد استفاده می گردد.
_ تفاوت شیشه های پیروگلس با شیشه های معمولی در مقاومت نسبت به دما و شوک حرارتی و مقاوم بودن در مقابل ضربه و تغییرات ناگهانی دما می باشد. علت این امر در مواد تشکیل دهنده شیشه معمولی می باشد چون شیشه معمولی یک جامد غیربلوری یا آمورف است که معمولا با خنک کاری ناگهانی، شکل مذاب آن ساخته می شود. کاربرد شیشه در ساخت قاب پنجره ها، صنایع اپتیک و ساخت لوازم زینتی و ظروف استفاده می شود. از این نوع شیشه به دلیل نا ایمن بودن و عدم مقاومت در برابر حرارت و ضربه و شکنندگی بالا و عدم تحمل تغییرات ناگهانی دما، نمی توان در بسیاری از موارد استفاده کرد.

_ شیشه پیرکس نوعی دیگر از شیشه است به نام بوروسیلیکات متشکل از سیلیکا به همراه اکسید بارون که دارای ضریب انبساط حرارتی بسیار کمی می باشد که در مقابل شوک های حرارتی مقاوم است و 4 تا 6 برابر محکم تر و سخت تر از شیشه های معمولی  می باشد و در مصارف وسایل آزمایشگاهی، ظروف پخت و پز در فر و مایکروویو و نگهداری موادغذایی و … استفاده می شود.
_ در بطری های شیرخوری کودک نیاز به شرایط خاصی از نظر فیزیکی و بهداشتی می باشد که اگر بطری شیشه ای آن شرایط را دارا باشد می تواند مورد استفاده و مصرف قرار گیرد که این عوامل از قبیل صیقلی بودن سطح بطری و استحکام و مقاومت در برابر حرارت و دما و شوک حرارتی و عدم ترکیب مواد متشکله بطری با مواد حاوی بطری می باشد.

از تمامی توضیحاتی که در بالا به آن ها اشاره شد و تفاوت بین شیشه های پیروگلس و پیرکس و شیشه های معمولی ذکر شد، ثابت می شود که شیشه های معمولی قابل استفاده در ساخت بطری شیرخوری کودک نمی باشد و فقط بطری از جنس پیروگلس (piro glass) و پیرکس این قابلیت را دارند که در مقایسه این دو نوع باهم، بطری از جنس پیروگلس (piro glass) به این دلیل که هم کلیه خواص پیرکس را دارا می باشند و هم امکان مهاجرت سرب و سایر مواد مضر به محتوی بطری امکانپذیر نیست و همچنین قیمت مناسب تر آن نسبت به پیرکس، از لحاظ اقتصادی نیز مطلوب و مقرون به صرفه تر می باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *