در چه شرایطی باید دمای کودک خود را اندازه بگیرید؟

اگر کودک شما احساس گرما یا احساس ناراحتی می کند، احتمالاً زمان اندازه گیری دمای بدن او فرا رسیده است. اگر چه ممکن است ساده به نظر برسد، اما ممکن است در مورد اندازه گیری دمای کودک سؤالاتی داشته باشید. پاسخ به سوالاتی مانند اینکه کدام نوع تب سنج بهتر است، آیا دستورالعمل های تب سنج برای نوزادان و کودکان بزرگتر متفاوت است، و اطمینان از اندازه گیری موفقیت آمیز دما. در اینجا چیزی است که برای اندازه گیری دمای کودک خود باید بدانید.

در چه شرایطی باید دمای کودک خود را اندازه بگیرید؟

ممکن است بخواهید دمای کودکتان را اندازه بگیرید اگر:

  • احساس ناراحتی و گرما
  • تحریک و گریه
  • خواب آلودتر از حد معمول
  • درد، وجود درد
  • استفراغ.

 

چه نوع تب سنج هایی برای اندازه گیری تب در نوزادان استفاده می شود؟

تب سنج‌های جیوه‌ای شیشه‌ای زمانی در بیشتر کابینت‌های دارویی یافت می‌شد، امروزه تب سنج‌های جیوه‌ای توصیه نمی‌شود زیرا در اثر تبخیر و استنشاق جیوه می‌شکنند و اثرات سمی ایجاد می‌کنند. هنگام انتخاب تب سنج به این گزینه ها توجه کنید:

  • تب سنج های دیجیتال

 

تب سنج های دیجیتال سریع ترین و دقیق ترین قرائت ها را ارائه می دهند و در حال حاضر تنها نوع تب سنج هایی هستند که پزشکان توصیه می کنند. اندازه ها و انواع مختلفی از تب سنج های دیجیتال موجود است.

 

دستورالعمل های سازنده را بخوانید تا ببینید تب سنج برای چه چیزی طراحی شده است و چگونه نشان می دهد که خواندن کامل شده است.

 

  • تب سنج های دیجیتال را می توان برای اندازه گیری دما در مناطق زیر استفاده کرد:

 

رکتوم – دقیق ترین روش برای کودکان زیر 3 سال

خوراکی (در دهان) – بهترین روش برای کودکان 4-5 ساله

زیر بغل (زیر بازو) – کم دقت ترین تب سنج دیجیتال، اما روشی خوب برای اولین بررسی

 

  • انواع تب سنج دیجیتال :

3 نوع تب سنج دیجیتال وجود دارد.

 

  • تب سنج دیجیتال چند منظوره

دما را در ناحیه پایین رکتوم، دهان یا زیر بغل کودک اندازه گیری می کند.

مصرف خوراکی تا زمانی که کودک 4 سال یا بیشتر نشده است توصیه نمی شود.

سنسوری که در نوک تب سنج قرار دارد، زمانی که آن قسمت از بدن را لمس می کند، دمای بدن را نشان می دهد.

مهم است که تب سنج را به عنوان “دهانی” یا “رکتال” برچسب گذاری کنید تا در هر دو مکان استفاده نشود.

 

  • تب سنج دیجیتال شریان تمپورال

امواج گرمای مادون قرمز ساطع شده از رگ خونی که روی پیشانی درست زیر پوست می گذرد را اندازه گیری می کند.

برای تمام سنین قابل استفاده است.

بسته به اینکه مدل بدون تماس یا “لمسی” باشد، گرما از کنار و جلوی پیشانی گرفته می شود. قبل از استفاده، دستورالعمل های نزدیک بودن آن به پیشانی و سایر نکات را بررسی کنید.

مدل های بدون تماس می توانند به کاهش خطر انتقال میکروب کمک کنند.

نور مستقیم خورشید و قرار گرفتن در معرض هوای سرد می تواند بر خواندن تأثیر بگذارد.

 

  • تب سنج دیجیتال تمپانیک

با خواندن امواج حرارتی مادون قرمز از پرده گوش، دمای گوش کودک را اندازه گیری می کند.

برای کودکان 6 ماه به بالا قابل استفاده است. برای نوزادان کوچک با مجرای گوش بسیار باریک ناامن است.

برای اندازه گیری دقیق دما، کودک شما باید به درستی در مجرای گوش قرار گیرد.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد بیرون می تواند بر خواندن تأثیر بگذارد.

 

انواع تب سنج که توصیه نمی شود :

این نوع تب سنج ها توصیه نمی شوند زیرا در اندازه گیری دما دقیق نیستند:

 

  • تب سنج نواری پلاستیکی
  • تب سنج پستانک
  • برنامه های دمای گوشی های هوشمند
  • تب سنج‌های جیوه‌ای شیشه‌ای، اگرچه زمانی رایج بودند، اما به دلیل احتمال قرار گرفتن در معرض جیوه، یک سم زیست محیطی، نباید از آنها استفاده کرد.

 

نکاتی برای اندازه گیری دما در نوزادان بر اساس سن

 

همانطور که هر والدینی می داند، اندازه گیری دمای کودک بیش فعال می تواند دشوار باشد. بهترین روش باید بسته به سن و خلق و خوی کودک انتخاب شود.

 

تب سنج دیجیتال را روشن کنید و نمایشگر را از قرائت های قدیمی پاک کنید. دماسنج های دیجیتال معمولا دارای یک پروب پلاستیکی انعطاف پذیر با یک سنسور دما در یک طرف و یک صفحه نمایش دیجیتال خوانا در طرف دیگر هستند. اگر تب سنج شما از روکش ها یا روکش های پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می کند، آنها را طبق دستورالعمل سازنده نصب کنید. سپس درپوش را دور بیندازید و تب سنج را طبق دستورالعمل سازنده قبل از بازگرداندن آن در جعبه تمیز کنید.

 

برای نوزادان کمتر از 3 ماه، با اندازه گیری دمای مقعدی با استفاده از تب سنج دیجیتال می توان مطمئن ترین قرائت را بدست آورد. اگر کودک شما کمتر از 3 ماه سن دارد و دمای بدنش 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است، با پزشک تماس بگیرید.

 

برای نوزادان 3 ماهه تا 6 ماهه، اندازه گیری دما از رکتوم با تب سنج دیجیتال هنوز بهترین انتخاب است. ممکن است از تب سنج شریان تمپورال نیز استفاده شود.

 

برای کودکان ۶ ماهه تا ۴ ساله می توانید از تب سنج دیجیتالی برای اندازه گیری دمای مقعدی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تب سنج تمپانیک (گوش) یا تب سنج دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای زیر بغل استفاده کنید، اما اینها نتایج متناقض‌تری دارند.

 

برای کودکان 4 سال به بالا، اگر کودک شما فعال نیست، معمولاً می توانید از تب سنج دیجیتال برای استفاده دهانی با تب سنج دیجیتال استفاده کنید. با این حال، کودکانی که زیاد سرفه می‌کنند یا از طریق دهان نفس می‌کشند، به دلیل گرفتگی بینی‌شان، ممکن است نتوانند دهان خود را به مدت کافی برای خواندن دقیق دهانشان بسته نگه دارند. در این موارد می توان از روش تمپورال، تمپانیک، رکتوم یا زیر بغل (با تب سنج دیجیتال) استفاده کرد.

چگونه تب را از ناحیه رکتوم اندازه گیری کنیم؟

قبل از اینکه پدر و مادر شوند، اکثر مردم نسبت به اندازه گیری دمای ناحیه رکتوم بی اطلاع هستند. اما نگران نباشید، این روش ساده و بی خطر است.

 

نوک تب سنج را با آب و صابون بشویید و بشویید.

نوک تب سنج را با یک روان کننده مانند وازلین مرطوب کنید.

در مرحله بعد، کودک خود را روی پاهای خود یا روی یک سطح صاف و سفت قرار دهید، در حالی که شکم خود را به سمت پایین و کف دست خود را روی کمر قرار دهید، یا کودک خود را رو به بالا قرار دهید، پاها را پشت سینه قرار دهید و دستان خود را به سمت سینه خم کنید.

 

با دست دیگرت

تب سنج روغن کاری شده را تقریباً 1.25 تا 2.5 سانتی متر در دهانه مقعد قرار دهید یا تا زمانی که نوک تب سنج کاملاً در رکتوم قرار گیرد. اگر مقاومتی احساس کردید، دست بردارید.

تب سنج را بین انگشت دوم و سوم خود در حالی که دست خود را روی قسمت زیرین کودک خود قرار داده اید، محکم کنید. کودک خود را آرام کنید و در حالی که تب سنج را در جای خود نگه داشته اید، آرام صحبت کنید.

صبر کنید تا تعداد مناسب بوق یا سیگنال دیگری مبنی بر آماده بودن دما برای خواندن بشنوید. عدد را روی صفحه یادداشت کنید و به ساعتی از روز که دما را اندازه‌گیری کردید، یادداشت کنید.

چگونه دمای دهان را اندازه گیری کنیم؟

اندازه گیری دمای دهان در یک کودک بزرگتر آسان است.

پس از پایان خوردن یا آشامیدن کودک، 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا دمای دهان او را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که آدامس یا غذا در دهان کودک شما وجود ندارد.

نوک تب سنج را زیر زبان قرار دهید و از کودک خود بخواهید لب هایش را ببندد. به کودک خود یادآوری کنید که گاز نگیرد، صحبت نکند و به طور معمول از طریق بینی نفس نکشد.

صبر کنید تا تعداد مناسب بوق یا سیگنال دیگری مبنی بر آماده بودن دما برای خواندن بشنوید. عددی را که روی صفحه ظاهر می‌شود، یادداشت کنید و زمان خواندن را یادداشت کنید.

 

دمای زیر بغل چگونه اندازه گیری می شود؟

این یکی از راحت ترین راه ها برای اندازه گیری دمای کودک است. در حالی که ممکن است به اندازه دمای مقعدی یا دهانی در یک کودک همکار نتایج دقیقی نداشته باشد، برخی از والدین ترجیح می دهند دمای زیر بغل را اندازه گیری کنند، به خصوص برای کودکانی که نمی توانند تب سنج را در دهان خود نگه دارند.

 

پیراهن و زیر پیراهن کودک خود را درآورید و تب سنج را زیر بغل قرار دهید (فقط باید پوست را لمس کند نه لباس).

دست کودک خود را روی سینه او قرار دهید تا تب سنج را در جای خود نگه دارد.

صبر کنید تا تعداد مناسب بوق یا سیگنال دیگری مبنی بر آماده بودن دما برای خواندن بشنوید. عدد را روی صفحه بنویسید و ساعتی از روز را که مطالعه می کنید یادداشت کنید.

 

نحوه اندازه گیری تب با پستانک دیجیتال

 

برای استفاده از بدو تولد تا یک سالگی مناسب است.

فقط برای مرور خوب است.

لازم است نوزاد پستانک دیجیتالی را بمکد که ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد.

از کودکتان بخواهید پستانک را بمکد تا زمانی که بوق بزند (حدود 10 ثانیه).

اگر دمای پستانک بالای 37.8 درجه سانتیگراد باشد، کودک شما تب دارد.

چگونه تب در گوش را اندازه گیری کنیم؟

 

قابل استفاده در کودکان 6 ماهه و بزرگتر (تا قبل از 6 ماهگی نتایج کاملا قابل اعتمادی نمی دهد)

این تب سنج امواج گرما را از پرده گوش می خواند.

اندازه گیری دقیق دما با کشیدن گوش به سمت عقب به دست می آید. اگر بیش از 1 سال سن دارد، آن را به عقب و بالا بکشید.

سپس نوک پروب گوش را بین چشم و گوش مقابل قرار دهید.

والدین این تب سنج را دوست دارند زیرا کمتر از 2 ثانیه طول می کشد. در عین حال کودک نیازی به همکاری ندارد. هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

بیرون بودن در یک روز سرد می تواند باعث کاهش دمای بدن شود. قبل از اندازه گیری دما، کودک شما باید 15 دقیقه داخل خانه باشد. جرم گوش، عفونت گوش و لوله های گوش مانع از اندازه گیری دقیق نمی شوند.

 

چگونه تب را در پیشانی (شریان تمپورال) اندازه گیری کنیم؟

در هر سنی قابل استفاده است.

این تب سنج امواج گرما را از شریان تمپورال می خواند. این رگ خونی درست از زیر پوست روی پیشانی می گذرد.

سنسور را در وسط پیشانی قرار دهید.

به آرامی تب سنج را روی پیشانی تا بالای گوش بلغزانید. در تماس با پوست نگه دارید.

وقتی به خط مو رسیدید توقف کنید.

دمای بدن فرزندتان را روی صفحه نمایش بخوانید.

توجه: برخی از تب سنج های پیشانی جدید نیازی به لغزش روی پیشانی ندارند. دستورالعمل های جعبه را در مورد نحوه اندازه گیری دما دنبال کنید.

در مطب پزشکان بیشتر از سایر انواع تب سنج استفاده می شود.

والدین این تب سنج را دوست دارند زیرا کمتر از 2 ثانیه طول می کشد. در عین حال کودک نیازی به همکاری ندارد. هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

 

هر روشی را که انتخاب می کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

 

دمای بدن کودک خود را بلافاصله بعد از حمام یا بعد از مدتی قنداق کردن اندازه نگیرید – این می تواند باعث خوانش نادرست دما شود.

در طول اندازه گیری دما هرگز کودک خود را بدون مراقبت رها نکنید.

 

 

اگر فرزندتان تب بالا داشت چه باید کرد؟

اگرچه تب یک علامت رایج در اکثر بیماری ها است، اما همیشه چیز بدی نیست. در واقع تب نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها دارد. اگر کودک شما بیش از 6 ماه سن دارد و مایعات زیادی می‌نوشد، خوب می‌خوابد و به بازی ادامه می‌دهد، معمولاً نیازی به درمان تب نیست.

 

اگر می خواهید برای درمان تب به کودکتان دارو بدهید، تا 6 ماهگی از استامینوفن استفاده کنید. با این حال، تا زمانی که کودک شما توسط پزشک معاینه نشده است، به کودکان کمتر از 3 ماه استامینوفن ندهید. هرگز استامینوفن را بیشتر از مقدار توصیه شده روی برچسب به کودک ندهید. توجه داشته باشید که برخی از داروهای بدون نسخه ممکن است حاوی استامینوفن به عنوان یک ماده باشند.

 

اگر کودک شما 6 ماه یا بیشتر است، می توانید از ایبوپروفن نیز استفاده کنید. برای دوز مناسب، برچسب را به دقت بخوانید. برای درمان تب در افراد 18 ساله یا کمتر از آسپرین استفاده نکنید.

 

فرزند شما تب بالا در نظر گرفته می شود اگر:

دمای رکتال، گوش یا شریان تمپورال 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر

دمای دهانی 37.8 درجه سانتیگراد یا بالاتر

دمای زیر بغل 37.2 درجه سانتیگراد یا بالاتر

 

توجه داشته باشید که دمای زیر بغل ممکن است دقیق نباشد. اگر در مورد اندازه گیری دمای زیر بغل شک دارید، از روش دیگری برای تایید نتایج استفاده کنید.

 

به طور کلی، در موارد زیر با پزشک کودک خود تماس بگیرید:
  • اگر تب در هر سنی بیش از 72 ساعت طول بکشد
  • اگر کودک شما کوچکتر از 3 ماه است و دمای مقعدی آن 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است
  • اگر کودک شما 3 تا 6 ماهه است، تب حدود 38.9 درجه سانتیگراد دارد و به طور غیرعادی بی قرار، بی حال یا تحریک پذیر است.
  • اگر کودک شما 3 تا 6 ماهه است و تب بالاتر از 38.9 درجه سانتیگراد دارد.
  • اگر کودک شما 6 تا 24 ماهه است، دمای آن بالاتر از 38.9 درجه سانتیگراد است که بیشتر از یک روز طول می کشد اما علائم دیگری را نشان نمی دهد و علائم دیگری مانند سرماخوردگی، سرفه یا اسهال دارد، ممکن است زودتر با پزشک کودک خود تماس بگیرید. بسته به شدت علائم دیگر.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *