طریقه صحیح استفاده از خمیر دندان در کودکان

یکی از اهداف اساسی والدین از تشویق کوکان به مسواک زدن حفظ سلامت دهان و دندان و تبدیل مسواک زدن به یک عادت همیشگی است. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود. مسواک زدن دندان ها باعث از بین رفتن پلاک های عامل پوسیدگی دندان و بیماری های لثوی می شود.

والدین برای ترغیب کودکشان برای مسواک زدن می توانند خمیر دندان های ویژه کودکان که اشکال زیبا و جذاب و طعم های متنوع دارد را انتخاب نمایند و مسواکی برای آنها بخرند که شکل های جذاب عروسکی و رنگ های متنوع دارد تا در آنها علاقمندی به مسواک زدن را ایجاد کنند.

به دنبال تاییدیه های ADA و پروانه بهداشت بر روی خمیر دندان و یا هر محصول مرتبط با دهان و دندان بگردید!
ممکن است انتخاب خمیردندانی با همچین تاییدیه ای کار آسانی باشد چون این مهر بر روی بسته به طور واضحی قابل مشاهده است اما لازم به ذکر است این مهر تایید می کند محصولی که خریداری می کنید، طبق ادعایی که دارد عمل می کند. مصرف کنندگان ممکن است به واسطه بازاریابی هوشمندانه، طرح های شیک یا ادعای داشتن عناصر تناوبی گول محصولاتی که کیفیت چندانی ندارند را بخورند. اگر محصولی علامت استاندارد و بهداشت را نداشت، جای شک وجود دارد. به همین سادگی!

فلوراید، مفید یا مضر؟

فلوراید یکی از مواد ضروری در هر خمیر دندان است. فرقی نمی‌کند که خمیر دندان را برای کودک خریداری می‌کنید یا خودتان. در هر حال، وجود این ماده برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها ضروری است. این ماده معدنی، دندان‌ها را قوی می‌کند و اجازه سایش و از بین رفتن مینای دندان را نمی‌دهد. البته یادتان باشد که کودک بعد از شست‌وشوی دندان‌ها، خمیر دندان را تُف کند و دهانش را آب بکشد. زیرا در صورت ورود فلوراید به معده، مشکلاتی نظیر فلوئوروزیس دندانی به وجود می‌آید. به همین دلیل است که دندان‌پزشکان، استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید را برای کودکان زیر دو سال مجاز نمی‌دانند. چون احتمال دارد که این گروه سنی از کودکان نتوانند خمیر دندان را به درستی از دهان خارج کنند و با قورت دادن آن دچار مشکلات معده و… شوند.

البته در سال‌های اخیر، انجمن‌ها و سازمان‌هایی مانند انجمن دندانپزشکان آمریکا، مصرف خمیر دندان‌های حاوی فلوراید را برای همه کودکان حتی در سنین زیر دو سال هم مجاز اعلام کرده‌اند. فقط نکته مهمی که در این باره وجود دارد، این است که کودکان زیر سه سال باید مقدار بسیار اندکی خمیردندان را روی مسواک بگذارند و کودکان بالای سه سال هم باید به اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک بگذارند. باید قبول کرد که احتمال دارد کودکان زیر سه سال، خمیردندان را قورت بدهند. پس شاید بهتر باشد که از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده نکنند.

 استفاده از طعم های هیجان انگیز:
برای جلوگیری از کرم خوردگی و پوسیدگی دندان، هدفتان این است تا کودکان روزی یک بار نخ دندان بکشند و روزی دو بار و هر بار به مدت 2 دقیقه مسواک بزنند { اگر این کار برایشان دردناک و دشوار است به پزشک مراجعه کنید} پس مطمئن شوید خمیردندانی که انتخاب می کنید بر روی جلدش طرح شخصیت های کارتونی مورد علاقه شان را داشته باشد و حاوی طعم جذابی همچون آدامس بادکنکی باشد زیرا طعم نعنا یا دیگر طعم های سنتی خمیردندان برای بسیاری از کودکان خیلی تند به نظر می رسد پس باید طعمی را انتخاب کنید که تند نباشد. حتی می توانید به آن ها اجازه دهید تا خودشان طعم موردعلاقه شان را انتخاب کنند و یا به دنبال خرید مسواک برقی با سبکی جذاب بروید. این کار برای کودکان بزرگ تر هم می تواند خوشحال کننده باشد.

با دندان پزشک کودکتان مشورت کنید:
این متخصصان وضعیت کودکتان را می دانند بنابراین می توانند مهمترین فاکتور برای انتخاب خمیردندان مناسب برای کودکتان به حساب بیایند.

 

کودک از چه سنی باید دندان های خود را مسواک بزند؟
یک برنامه تمیزکاری دندان به صورت روزانه را شروع کنید:

چون کودک نوپایتان دندان ندارد به این معنا نمی باشد که نیازی به تمییزکاری دهانشان نیست.

می توانید لثه کودکتان که هنوز دندان ندارد را با پارچه ای نم دار و تمیز به آرامی باقی مانده غذا را پاک کنید. با انجام این کار سلامت دندان هایش که قرار است به زودی در بیایند را افزایش می دهید و کودکتان را با مراقبتهای مربوط به دهان در سنین پایین آشنا می کنید.

با در آوردن اولین دندان های شیری در کودک شروع به تمیز کردن دندان های کودک خود نمائید و روزی دو بار صبح ها پس از خواب و دیگری شب ها قبل از خواب تمامی سطح دندان و لثه را با دستمال نرم و مرطوب و یا با مسواک بسیار نرم کوچک و آب تمیز کنید.

برای کودکان 0 تا 18 ماه تنها از آب استفاده نمائید و از 18 ماه تا 6 سال برای کودکان از خمیر دندان های مخصوص کودک که حاوی فلوراید کمی هستند، استفاده کنید و از 6 سالگی به بعد از خمیر دندان های استاندارد با فلوراید کافی برای کودک استفاده نمائید.

برای کودک مسواک هایی بخرید که شامل سر کوچک و برس نرم هستند.

استفاده از چه مقدار خمیردندان کافی است؟
ممکن است سخت باشد تا از کودکتان بخواهید بعد از مسواک زدن خمیردندان را بیرون بریزد و آن را قورت ندهد به خصوص که اگر خمیردندان طعمی شکلات مانند داشته باشد اما باید این کار را از زمان کودکی بهشان یاد دهید. تا زمانی که کودکتان یاد بگیرد بعد از مسواک زدن خمیردندان را بیرون بریزد درحالی که هنوز نیمی از خمیر بر روی مسواک را قورت می دهند باید مقدار کمی از خمیر دندان را استفاده کنید.

برای جلوگیری از قورت دادن حجم زیادی از فلوراید، برای کودکان زیر سه سال بیش از یک دانه برنج و برای کودکان 3 تا 6 سال به اندازه یک لوبیا از خمیردندان فلورایددار استفاده نکنید.

 

سایر نکات مهم درباره مسواک زدن کودک

  • ایده خوبی است تا به کودکان یاد دهید که بعد از مسواک زدن چیزی نخورند تا فلوراید در طول شب کار خودش را بکند.
  • مسواک زدن کودکان تا سن هفت سالگی باید تحت نظارت والدین انجام شود تا مطمئن شوند کف و باقی مانده خمیردندان را کودک نبلعد.
  • استفاده از خمیردندان را تا سه سالگی و زمان کامل شدن رفلکس بلع و تا زمانی که کودک کاملا قادر به بیرون ریختن محتویات دهان باشند به تاخیر اندازید.
  • به محض درآمدن دندان کودکتان مسواک زدن را برایش شروع کنید.
  • دندان کودکتان را صبح و شب با برس مسواک مناسب سنشان مسواک کنید.
  • کودکان زیر 6 سال نباید از دهان شوی فلوراید استفاده کنند.
  • به شرط استفاده صحیح، خمیردندان حاوی فلوراید بی خطر است و می توانید برای کودکانتان استفاده کنید. تنها چیزی که جای نگرانی دارد میزان فلوراید موجود در خمیردندان است.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *